کرمانشاه-بازار توپخانه

وبلاگ-کد لوگو و بنر
کاک
 
درباره وبلاگ


با سلام، هدف ما از راه اندازی این وبلاگ صرفا جهت آشنایی شما عزیزان از شهر کرمانشاه می باشد. امیدواریم استفاده کافی را ببرید.
آرشيو وبلاگ


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 13
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 51
بازدید کل : 2545
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

ابزار پرش به بالا

بازار توپخانه
عکس هایی از شهر کرمانشاه
پنج شنبهبرچسب:کاک, :: ::  نويسنده : رضا

یوخه یا کاک، نوعی شیرینی سنتی ایرانی و سوغات شهرهای کرمانشاه و شیراز است.که در شیراز به آن نان یوخه میگویند.

این شیرینی از ورقه‌های بسیار نازک خمیر است که با استفاده از ساچ های مخصوص درست می شود .شيرينی كاک، سبك ، خوش مزه و پر انرژی است، كاک را از آرد گندم ، شكر ، تخم مرغ ، دارچين ، روغن ، هل و آب درست مي‌كنند. كاک پزان كرمانشاه در تهيه اين نوع شيرينی سليقه به خرج داده و روی كاک را با پودر پسته ، نارگيل و خلال بادام تزيين مي‌كنند.

پرونده طرز تهیه شیرینی محلی «کاک» کرمانشاهی در جریان برگزاری هفتمین اجلاس سراسری شورای سیاستگذاری ثبت آثار معنوی کشور به لیست میراث معنوی ایرانیان پیوست.

 

پیشکسوتان این فن

  • از پیشکسوتان کرمانشاه می توان به افرادی چون مرحوم "حاج امیر علی جعفری" معروف به "کلوچه پز" و مرحوم "حاج رضا شکر ریز" و "حاج عبدالله زاده" و "حاج مسعود مطهری" یاد کرد که به واقع همین پیشکسوتان بودند که زمینه انبوه تولید را سبب شدند.
  • همچنین، از اصول به کار رفته در این فن این بود که تنها کسی که می توانسته به خمیر نان برنجی دست بزند پیشکسوت این فن بوده و این افراد تنها با وضو این کار را انجام می دادند.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب